Klantenservice

We begrijpen dat je soms vragen hebt. Waarschijnlijk kun je het antwoord op deze pagina vinden.Blijf je toch met je vraag zitten? Neem dan contact met ons op.

Direct zelf regelen

Klant worden of verlengen

Mijn contract en tarieven

Uitleg opzegvergoeding

Uitleg nieuwe opzegboete vanaf 1 juni 2023

Vanaf 1 juni 2023 zijn de regels voor het opzeggen van een vast energiecontract veranderd. De overheid heeft dit aangepast om de opzegboete eerlijker te maken.

Wat is er veranderd?

Voorheen:

De opzegboete bij het voortijdig opzeggen van een vast contract was een vaste vergoeding, afhankelijk van het aantal maanden dat u nog had.

Nu:

De boete is variabel en wordt berekend op basis van het financiële nadeel voor de energieleverancier.

Hoe werkt het precies?

De opzegboete wordt als volgt berekend:

1.Het verschil tussen de vaste prijs in uw contract en de actuele marktprijs.

2.Vermenigvuldigd met het resterende verbruik tot het einde van uw contract.

Voorbeeld:

Een kleinverbruiker heeft een vast contract van 3 jaar en wil 10 maanden eerder opzeggen. Haar stroomverbruik in die periode was in vorige jaren gemiddeld 2.000 kWh. In het oude contract betaalt ze hiervoor € 0,60 per kWh. In een nieuw contract van 3 jaar bij dezelfde leverancier betaalt ze € 0,50 per kWh. Als ze opzegt, verliest de leverancier dus € 0,10 per kWh. De opzegvergoeding is maximaal 2.000 kWh x € 0,10 = € 200.

“Is de marktprijs hoger dan uw contractprijs? Dan betaalt u géén boete”

Vaste contracten: Wel opzegboete bij voortijdig opzeggen (afhankelijk van marktsituatie).

Variabele en dynamische contracten: geen opzegboete. Deze contracten kunt u kosteloos opzeggen.

Heeft u een vast contract en overweegt u op te zeggen? Neem gerust contact met ons op voor een inschatting van de eventuele opzegboete.

Rekeningen en betalen

Verbruik, meters en meterstanden

Zonnepanelen

Mijn omgeving

Kunnen wij iets voor je betekenen?

Staat je vraag hier niet tussen? Neem dan contact op met onze klantenservice. We helpen je graag verder.