Onze klantenservice staat voor je klaar! Selecteer een onderwerp uit de tabbladen hieronder om te zien welke mogelijkheden er beschikbaar zijn.
Het termijnbedrag is het bedrag dat je maandelijks betaalt als voorschot op je definitieve energierekening. Dit bedrag is onder andere gebaseerd op jouw ingeschatte verbruik en de tarieven die je betaalt.
Op de definitieve energierekening, oftewel de eind- of jaarafrekening, verrekenen we de betaalde termijnbedragen met jouw daadwerkelijke energiekosten.
Je kunt jouw termijnbedrag aanpassen via Mijn omgeving. Ga hiervoor naar "Mijn profiel" en klik op "Termijnbedrag".
We berekenen hoe hoog je termijnbedrag ongeveer moet zijn om aan het einde van het contractjaar niet of nauwelijks bij te hoeven betalen. Op basis van deze berekening, staan we je toe om jouw termijnbedrag tot een bepaald maximum te verlagen.
Wij berekenen continu of jouw termijnbedrag nog aansluit bij de daadwerkelijke energiekosten die je maakt. Dit kan bijvoorbeeld afwijken als jouw tarieven zijn gewijzigd, of als je (veel) meer verbruikt dan van tevoren was ingeschat. Als wij van mening zijn dat jouw termijnbedrag niet meer aansluit bij de kosten die je maakt, communiceren we dit met je. In veel gevallen adviseren we je dan alleen om je termijnbedrag te verhogen, maar in sommige gevallen verhogen we ook zelf het termijnbedrag voor je.
Je kunt jouw contactgegevens, zoals je telefoonnummer, e-mailadres en correspondentieadres eenvoudig aanpassen via mijn omgeving. Ga hiervoor naar "Mijn profiel" en klik op "Mijn gegevens". Lukt dit niet? Bel of chat dan met onze klantenservice, wij helpen je dan verder.
Je energiecontract staat op jouw naam en kan dus niet worden overgezet naar iemand anders. Je zult dan jouw energiecontract moeten stoppen en een nieuw energiecontract op naam van iemand anders moeten starten.
Je kunt je rekeningnummer eenvoudig aanpassen via mijn omgeving. Ga hiervoor naar "Mijn profiel" en klik op "Mijn gegevens". Lukt dit niet? ? Neem dan contact op met onze klantenservice, wij helpen je dan verder.
Het is niet zomaar mogelijk om de datum waarop wij de automatische incasso doen, te wijzigen. Kan het echt niet anders? Neem dan contact op met onze klantenservice, wij helpen je dan verder.
Je kunt jouw verhuizing zelf regelen via mijn omgeving. Ga hiervoor naar "Mijn profiel" en klik op "Verhuizing doorgeven". Volg daarna alle stappen en de verhuizing is geregeld. Zo simpel is het!
Word je hier liever bij geholpen? Neem dan contact op met onze klantenservice, wij helpen je dan verder.
Het kan voorkomen dat je tijdelijk twee woningen hebt. Bijvoorbeeld als je een nieuwe woning hebt gekocht, terwijl je jouw oude woning nog niet hebt verkocht. Zodra je de sleutels ontvangt van je nieuwe woning, ben je wel al verplicht om daar een energiecontract af te sluiten. Je hebt dan dus tijdelijk een energiecontract op twee locaties nodig.
Via mijn omgeving geef je zelf jouw verhuizing door. Hier kun je de verhuisdatum (naar je nieuwe locatie) en uithuisdatum (vanuit je oude locatie) invoeren. Je mag maximaal drie maanden overlap hiertussen hebben. Oftewel: je mag maximaal drie maanden twee locaties op hetzelfde energiecontract hebben. Heb je langer energie nodig op twee locaties? Dan zul je voor jouw nieuwe locatie een nieuw energiecontract bij ons moeten afsluiten.
Het is niet mogelijk om je energiecontract tijdelijk te pauzeren of stop te zetten.
Als je geen slimme meter hebt, dan vragen wij je om de meterstanden aan ons door te geven. Zodra wij de meterstanden van je nodig hebben, dan ontvang je hier altijd bericht van via e-mail en via mijn omgeving. Zo hebben wij de meterstanden bijvoorbeeld altijd nodig bij start van het energiecontract, na ieder jaar en bij mogelijke wijzigingen zoals een verhuizing.
Je kunt de meterstanden eenvoudig doorgeven via mijn omgeving. Dat is gemakkelijk, want als wij bijvoorbeeld een foto van je meter nodig hebben, dan kun je die direct met je telefoon maken en uploaden. Lukt dit niet ? Neem dan contact op met onze klantenservice, wij helpen je dan verder.
Via mijn omgeving geef je zelf jouw verhuizing door. Hier kun je de verhuisdatum (naar je nieuwe locatie) en uithuisdatum (vanuit je oude locatie) invoeren. Je mag maximaal drie maanden overlap hiertussen hebben. Oftewel: je mag maximaal drie maanden twee locaties op hetzelfde energiecontract hebben. Heb je langer energie nodig op twee locaties? Dan zul je voor jouw nieuwe locatie een nieuw energiecontract bij ons moeten afsluiten.
Het kan zijn dat wij toch vragen om jouw meterstanden, ook al heb je een slimme meter. Vaak is dit als wij jouw meterstanden niet kunnen uitlezen, omdat de meter is ingesteld als "niet uitleesbaar". Ook kan het zijn dat jouw meter een storing heeft. Krijg je van ons een meterstanden verzoek, maar wil je liever dat wij jouw slimme meter automatisch uitlezen? Neem dan contact op met je netbeheerder om de meter op afstand uitleesbaar te maken.
Als je een slimme meter hebt, dan kunnen wij met jouw toestemming jouw meterstanden uitlezen. Jouw verbruik is dan direct zichtbaar in de mijn omgeving. Wij laten jouw verbruik zien per maand, week, dag en uur. Zeer gedetailleerd dus!
Wij lezen altijd direct jouw slimme meter uit en laten op basis daarvan jouw verbruik zien. Het komt zelden voor dat de standen van jouw slimme meter niet kloppen. Is jouw verbruik hoger dan je had gedacht? Kijk dan eens kritisch naar je woning. Misschien heb je in sommige ruimtes onnodig de verwarming aan, of gebruiken sommige apparaten onnodig veel stroom. Twijfel je echt of jouw meter wel goed werkt? Neem dan contact op met jouw netbeheerder.
Via mijn omgeving geef je zelf jouw verhuizing door. Hier kun je de verhuisdatum (naar je nieuwe locatie) en uithuisdatum (vanuit je oude locatie) invoeren. Je mag maximaal drie maanden overlap hiertussen hebben. Oftewel: je mag maximaal drie maanden twee locaties op hetzelfde energiecontract hebben. Heb je langer energie nodig op twee locaties? Dan zul je voor jouw nieuwe locatie een nieuw energiecontract bij ons moeten afsluiten.
Jouw verbruik is alleen zichtbaar als je een slimme meter hebt. Heb je wél een slimme meter, maar zie je toch geen verbruik? Dit kan een aantal oorzaken hebben. Mogelijk heeft jouw meter een storing of is de meter niet op afstand uitleesbaar. Het beste is dan om contact op te nemen met jouw netbeheerder. Zij kunnen je hier verder mee helpen.
Let op dat jouw meter altijd een paar dagen achter loopt.
Wij krijgen de data over jouw verbruik nooit direct door van de netbeheerder. Helaas zit hier altijd een vertraging in van 1-3 dagen. Wij hebben dit ook graag sneller, maar geduld is een schone zaak.
Je ontvangt iedere maand jouw termijnfactuur via de e-mail. Eens per jaar ontvang je daarnaast jouw jaarafrekening, ook via e-mail, waarin we jouw energiekosten verrekenen met de door jou betaalde termijnfacturen.
Ook kun je al jouw termijnfacturen en jaar- of eindafrekeningen overzichtelijk terugvinden via de mijn omgeving. Daar kun je de rekeningen ook direct downloaden voor jouw eigen administratie.
Noord Energie is een digitale energieleverancier en maakt daarom geen gebruik van post. Wij sturen onze termijnfacturen per e-mail naar je op. Ook zijn de facturen altijd inzichtelijk via de “mijn omgeving”.
Via mijn omgeving geef je zelf jouw verhuizing door. Hier kun je de verhuisdatum (naar je nieuwe locatie) en uithuisdatum (vanuit je oude locatie) invoeren. Je mag maximaal drie maanden overlap hiertussen hebben. Oftewel: je mag maximaal drie maanden twee locaties op hetzelfde energiecontract hebben. Heb je langer energie nodig op twee locaties? Dan zul je voor jouw nieuwe locatie een nieuw energiecontract bij ons moeten afsluiten.
Leuk dat je klant wilt worden bij Noord Energie!
Je kunt eenvoudig klant bij ons worden door contact op te nemen met één van onze adviseurs of via (Direct overstappen) op onze website. Onze energieadviseurs die alles van Noord Energie afweten kunnen op basis van jouw wensen eenvoudig een persoonlijk energieaanbod doen. Je vindt onze energieadviseurs op de pagina energiezaken.
In sommige gevallen vragen wij je om eerst een borg te betalen voordat wij onze energielevering starten. Dit doen we bijvoorbeeld als we, op basis van onze checks, twijfelen aan jouw kredietwaardigheid.
De borg houden wij achter de hand voor eventuele betalingsachterstanden in de toekomst. Als wij je vragen om een borg te betalen, dan krijg je hier altijd een e-mail van.
Zit je momenteel bij een andere energieleverancier en stap je naar ons over? Dan zeggen wij altijd jouw energiecontract op bij jouw oude energieleverancier. Je hoeft daar dus niks voor te doen!
Het kan wel handig zijn om jouw oude leverancier even een mailtje te sturen per welke datum je opzegt, gelet op een eventuele opzegtermijn.
Op het moment dat je klant bij ons wordt, schrijven wij het eerste termijnbedrag af rond de eerste dag waarop wij de energie leveren. Het kan dus zijn dat dit afschrijfmoment dichtbij het afschrijfmoment van jouw oude leverancier ligt.
We snappen dat dit vervelend kan zijn, maar geen zorgen. Jouw oude energieleverancier is verplicht om je binnen zes weken jouw eind- of jaarafrekening te sturen. Heb je teveel betaald aan jouw oude energieleverancier? Dan krijg je geld terug op de eind- of jaarafrekening.
Je kunt jouw energiecontract altijd inzien via de mijn omgeving. In jouw contract staat duidelijk vermeld tot wanneer jouw energiecontract loopt. Heb je een variabel energiecontract bij ons, of profiteer je momenteel van ons Noord Energie Exchange contract? Dan heb je geen vaste einddatum.
Je kunt jouw energiecontract verlengen door contact op te nemen met onze klantenservice.
Als jouw energiecontract bij ons afloopt en je zegt het contract op, dan ontvang je binnen zes weken van ons jouw jaar- of eindafrekening.
Zeg je jouw contract niet op en stopt de vaste looptijd van jouw energiecontract? Dan wordt jouw contract automatisch omgezet naar ons Noord Vrij product. Wat dit precies voor je betekent, wordt ruim vóór de einddatum van jouw energiecontract met je gecommuniceerd.
Met Noord Exchange betaal je iedere maand eerlijke energietarieven gebaseerd op de beursprijzen. Stijgen de beursprijzen? Dan zie je dit terug in de tarieven die je betaalt. Dalen de prijzen? Dan profiteer je hiervan mee. Je kunt hier ook de uitgebreide productomschrijving downloaden.
Met een vast contract betaal je dezelfde tarieven voor een vaste looptijd, bijvoorbeeld één, twee of drie jaar.
Bij variabele contracten is dit anders. Dan betaal je verschillende tarieven gedurende het jaar, bijvoorbeeld elke maand andere tarieven. Ook heb je dan geen vaste einddatum van je energiecontract en is deze vrij opzegbaar met inachtneming van de opzegtermijn.
Je kunt jouw energiecontract, productvoorwaarden en algemene voorwaarden altijd inzien. Kijk hiervoor onder "Mijn profiel" bij "Contract en tarieven". Wel zo makkelijk.
Met enkeltarief betaal je de hele dag hetzelfde tarief voor elektriciteit. Voor enkeltarief heb je geen slimme meter nodig.
Met dubbeltarief betaal je gedurende de dag twee verschillende tarieven:
Jouw energiekosten bestaan uit een aantal componenten:
Leveringskosten voor stroom en gas. Dit zijn de kosten voor het daadwerkelijke stroom- en gasverbruik. Dit bestaat uit een prijs per kWh stroom en m³ gas. Ook betaal je elke dag vaste leveringskosten. Lever je stroom terug? Dan mag je dit salderen en ontvang je eventueel een terugleververgoeding.
Overheidsheffingen. Voor iedere kWh stroom en m³ gas betaal je energiebelasting. Dit dragen wij af aan de Belastingdienst. Voor stroom ontvang je daarnaast in veel gevallen een tegemoetkoming per dag, genaamd Vermindering Energiebalasting.
Netbeheerkosten. Om van stroom en gas gebruik te kunnen maken, dien je aangesloten te zijn op het openbare stroom en gasnetwerk van jouw netbeheerder. Hiervoor betaal je een vaste vergoeding die afhankelijk is van jouw aansluiting. Wij dragen deze vervolgens weer af aan jouw netbeheerder.
--
Fictief voorbeeld: opbouw stroomkosten voor klant met verbruik van 143 kWh in januari 2023, met een stroomtarief van € 0,2467 incl. btw en een gemiddelde stroomaansluiting:
Totale kosten januari incl. btw: € 47,24
Je kunt jouw contactgegevens, zoals je telefoonnummer, e-mailadres en correspondentieadres eenvoudig aanpassen via mijn omgeving. Ga hiervoor naar "Mijn profiel" en klik op "Mijn gegevens". Lukt dit niet? Neem dan contact op met onze klantenservice, wij helpen je dan verder.
Je energiecontract staat op jouw naam en kan dus niet worden overgezet naar iemand anders. Je zult dan jouw energiecontract moeten stoppen en een nieuw energiecontract op naam van iemand anders moeten starten.
Je kunt je rekeningnummer eenvoudig aanpassen via mijn omgeving. Ga hiervoor naar "Mijn profiel" en klik op "Mijn gegevens". Lukt dit niet? Bel dan je wederverkoper. Hij kan je ook helpen met het aanpassen van je gegevens.
Het is niet zomaar mogelijk om de datum waarop wij de automatische incasso doen, te wijzigen. Kan het echt niet anders? Neem dan contact op met onze klantenservice, wij helpen je dan verder.
Je kunt jouw verhuizing zelf regelen via mijn omgeving. Ga hiervoor naar "Mijn profiel" en klik op "Verhuizing doorgeven". Volg daarna alle stappen en de verhuizing is geregeld. Zo simpel is het!
Word je hier liever bij geholpen? Neem dan contact op met onze klantenservice, wij helpen je dan verder.
Het kan voorkomen dat je tijdelijk twee woningen hebt. Bijvoorbeeld als je een nieuwe woning hebt gekocht, terwijl je jouw oude woning nog niet hebt verkocht. Zodra je de sleutels ontvangt van je nieuwe woning, ben je wel al verplicht om daar een energiecontract af te sluiten. Je hebt dan dus tijdelijk een energiecontract op twee locaties nodig.
Via mijn omgeving geef je zelf jouw verhuizing door. Hier kun je de verhuisdatum (naar je nieuwe locatie) en uithuisdatum (vanuit je oude locatie) invoeren. Je mag maximaal drie maanden overlap hiertussen hebben. Oftewel: je mag maximaal drie maanden twee locaties op hetzelfde energiecontract hebben. Heb je langer energie nodig op twee locaties? Dan zul je voor jouw nieuwe locatie een nieuw energiecontract bij ons moeten afsluiten.
Het is niet mogelijk om je energiecontract tijdelijk te pauzeren of stop te zetten.
Als je zonnepanelen hebt, dan wek je vaak meer stroom op dan je op dat moment nodig hebt. Het te veel opgewekte stroom mag je aan ons terug leveren. Wij verrekenen vervolgens de door jou terug geleverde stroom met jouw verbruik. Hierdoor wordt jouw energierekening lager. Dit proces heet salderen.
Wil je precies weten wat salderen is en hoe het werkt? Kijk dan op deze website van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
Wij vinden het belangrijk om de salderingsregeling eerlijk toe te passen. Hoe we dit doen, hangt af van jouw energiecontract.
Heb je een contract met vaste tarieven, dan trekken we jouw opgewekte stroom eerst af van jouw verbruik op het normaaltarief. Kan je dit volledig wegstrepen en heb je zelfs nog meer opgewekt dan je op het normaaltarief hebt verbruikt? Dan verrekenen we het resterende deel vervolgens met jouw verbruik op het daltarief. Lever je meer terug dan je verbruikt? Dan ontvang je voor jouw netto terug levering het terug levertarief uit jouw energiecontract.
Heb je een contract met variabele tarieven (per maand)? Dan berekenen we eerst wat het (gewogen) gemiddelde tarief was van jouw verbruik in jouw verrekenperiode (bijvoorbeeld in het eerste contractjaar). Dit tarief vermenigvuldigen we vervolgens met de door jou terug geleverde stroom en keren we aan je uit op de eind- of jaarafrekening. We salderen dus niet iedere maand en hanteren een salderingstarief dat afhankelijk is van jouw daadwerkelijke verbruikskosten. Wel zo netjes.
Indien je meer terug levert dan je verbruikt, dan ontvang je voor het deel dat je netto terug levert (verbruik minus terug levering) de terug leververgoeding volgens het terug levertarief uit jouw energiecontract.
Jouw terug leververgoeding staat in jouw energiecontract. Dit contract kun je gemakkelijk inzien in mijn omgeving. Ga hiervoor naar "Mijn profiel" en klik op "Contract en tarieven".
Zeker! Wij krijgen echter van de netbeheerder alleen de terug geleverde stroom door. Wek je bijvoorbeeld stroom op dat je ook direct verbruikt (bijvoorbeeld omdat je tijdens zonuren de wasmachine aan hebt), dan zie je dit niet terug in de app.
Je hoeft je zonnepanelen niet bij ons aan te melden. Het is wel verplicht om de zonnepanalen bij jouw netbeheerder te registeren via www.energieleveren.nl. Via deze weg worden wij dan ook op de hoogte gesteld van jouw nieuwe panelen. Opwekken maar!
Je kunt jouw energiecontract het beste opzeggen door contact op te nemen met onze klantenservice, wij helpen je dan verder. Je ontvangt hier vervolgens een bevestigingsmail van.
Wil je precies weten wat salderen is en hoe het werkt? Kijk dan op deze website van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
Noord Energie brengt in de volgende situaties een opzegboete in rekening:
De hoogte van de opzegboete vind je in de productvoorwaarden. Deze zijn eenvoudig inzichtelijk in mijn omgeving. Voor de hoogte van de boete houden wij ons uiteraard aan de richtlijnen van de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Heb je het Noord Energie Exchange contract dan hanteren wij geen opzegboete.
Nee. Noord Energie vergoedt de eventuele opzegboete die jouw oude energieleverancier in rekening heeft gebracht niet.
Met het prijsplafond betaal je een maximumtarief (de plafondprijs) voor stroom en gas, tot een maximale hoeveelheid energieverbruik (het volumeplafond). Je betaalt dan tot het volumeplafond de plafondprijs, ook al zijn jouw contracttarieven hoger. Verbruik je meer dan het volumeplafond? Dan betaal je voor het verbruik boven het plafond je contracttarieven. Zijn jouw contracttarieven lager dan de plafondprijs? Dan betaal je de lagere tarieven.
Wil je meer lezen over het prijsplafond? Kijk dan op deze website van de Rijksoverheid.
Het is waarschijnlijk dat het prijsplafond jouw energierekening verlaagt. Wij berekenen de impact van het prijsplafond voor jouw termijnbedrag. Kan jouw termijnbedrag omlaag? Dan sturen we je hier een e-mail over.
Wij zijn verplicht om jouw netto verbruik, oftewel jouw verbruik minus de door jou teruggeleverde stroom, te vergelijken met het volumeplafond.
We trekken dus eerst de teruggeleverde stroom van jouw verbruik af. Van het eventueel overgebleven verbruik bepalen we dan of dit de maximale hoeveelheid energieverbruik (het volumeplafond) overschrijdt. Het prijsplafond wordt dan tot maximaal het volumeplafond toegepast.
Lever je veel stroom terug? Dan val je met jouw verbruik dus sneller onder het volumeplafond.
Om jouw verbruik met het volumeplafond te kunnen vergelijken, hebben we jouw meterstanden nodig. Als je geen slimme meter hebt, dan vragen wij je dus altijd om jouw meterstanden met ons te delen. Deel je de meterstanden niet met ons? Dan maken we een schatting van jouw verbruik op basis van jouw "standaard jaarverbruik".
Het termijnbedrag is het bedrag dat je maandelijks betaalt als voorschot op je definitieve energierekening. Dit bedrag is onder andere gebaseerd op jouw ingeschatte verbruik en de tarieven die je betaalt.
Op de definitieve energierekening, oftewel de eind- of jaarafrekening, verrekenen we de betaalde termijnbedragen met jouw daadwerkelijke energiekosten.
Je kunt jouw termijnbedrag aanpassen mijn omgeving. Ga hiervoor naar "Mijn profiel" en klik op "Termijnbedrag".
We berekenen hoe hoog je termijnbedrag ongeveer moet zijn om aan het einde van het contractjaar niet of nauwelijks bij te hoeven betalen. Op basis van deze berekening, staan we je toe om jouw termijnbedrag tot een bepaald maximum te verlagen.
Wij berekenen continu of jouw termijnbedrag nog aansluit bij de daadwerkelijke energiekosten die je maakt. Dit kan bijvoorbeeld afwijken als jouw tarieven zijn gewijzigd, of als je (veel) meer verbruikt dan van tevoren was ingeschat. Als wij van mening zijn dat jouw termijnbedrag niet meer aansluit bij de kosten die je maakt, communiceren we dit met je. In veel gevallen adviseren we je dan alleen om je termijnbedrag te verhogen, maar in sommige gevallen verhogen we ook zelf het termijnbedrag voor je.
Je ontvangt iedere maand jouw termijnfactuur via de e-mail. Eens per jaar ontvang je daarnaast jouw jaarafrekening, ook via e-mail, waarin we jouw energiekosten verrekenen met de door jou betaalde termijnfacturen.
Ook kun je al jouw termijnfacturen en jaar- of eindafrekeningen overzichtelijk terugvinden via mijn omgeving. Daar kun je de rekeningen ook direct downloaden voor jouw eigen administratie.
Noord Energie is een digitale energieleverancier en maakt daarom geen gebruik van post. Wij sturen onze termijnfacturen per e-mail naar je op. Ook zijn de facturen altijd inzichtelijk via mijn omgeving.
Ook kun je al jouw termijnfacturen en jaar- of eindafrekeningen overzichtelijk terugvinden via mijn omgeving. Daar kun je de rekeningen ook direct downloaden voor jouw eigen administratie.
In de eind- of jaarafrekening verrekenen we de door jou betaalde termijnbedragen met de daadwerkelijke energiekosten die je hebt gemaakt. Heb je meer betaald dan je aan kosten hebt gemaakt? Dan krijg je van ons geld terug. Waren jouw kosten hoger dan de termijnbedragen die je hebt betaald? Dan moet je bijbetalen.
Een jaarafrekening heeft betrekking op een periode van een jaar. Een eindafrekening heeft betrekking op een kortere periode.
De jaarafrekening ontvang je eenmaal per jaar, maximaal zes weken na afloop van het (contract)jaar.
Stopt jouw energiecontract, of ben je verhuisd? Dan ontvang je maximaal zes weken na de einddatum een eindafrekening.
Nee, tussentijdse afrekeningen worden niet door ons opgestuurd.
Iedere maand betaal je een termijnbedrag. Dit termijnbedrag is een voorschot op jouw energiekosten. Het kan echter zijn dat jouw energiekosten hoger waren dan van tevoren is ingeschat, bijvoorbeeld doordat jouw tarieven zijn gestegen of doordat je meer hebt verbruikt dan je vooraf dacht. In deze gevallen moet je dus bijbetalen op je eind- of jaarafrekening.
Wij sturen de eind- of jaarafrekening altijd binnen zes weken na afloop van het jaar, of na de einddatum van jouw energiecontract, naar je op. Zijn deze zes weken nog niet verstreken? Dan willen we je vragen om nog even geduld te hebben. Zijn deze zes weken wel al voorbij? Neem dan alsjeblieft contact op met jouw wederverkoper. Hij kan je vertellen wat er (mogelijk) aan de hand is.
Als de automatische incasso mislukt, dan sturen we je altijd direct een e-mail waarin we je vragen om de betaling alsnog te voldoen. Dit kun je vervolgens eenvoudig doen via iDEAL door in de e-mail of in mijn omgeving op de groene iDEAL knop te drukken.
Wil je niet betalen via automatische incasso, of is de automatische incasso mislukt? Dan kun je de betaling gemakkelijk via iDEAL voldoen. Je ontvangt hier dan altijd een e-mail van. Het is niet mogelijk om de betaling handmatig over te boeken naar ons rekeningnummer.
Het is niet zomaar mogelijk om de datum waarop wij de automatische incasso doen te wijzigen. Kan het echt niet anders? Neem dan contact op met jouw wederverkoper.
Ben je te laat met het betalen van jouw rekening? Dan krijg je van ons altijd een herinnering waarin we je vragen om de rekening alsnog binnen een gestelde termijn te betalen. Zorg ervoor dat je niet te lang wacht met betalen om te voorkomen dat de rekening wordt verhoogd met aanvullende (sommatie)kosten.
Als je een herinnering hebt ontvangen, betekent dit dat je jouw rekening niet op tijd hebt betaald. We vragen je dan om de rekening zo snel mogelijk te betalen, binnen een bepaalde termijn.
Heb je geldzorgen of financiële problemen? Dan kunnen wij je ook in contact brengen met schuldhulpverlening. Zij kunnen je hiermee helpen. Als je hier behoefte aan hebt, laat dit dan zo snel mogelijk weten aan je wederverkoper.
Ben je een zakelijke klant? Dan sturen we je altijd enkele herinneringen als het je jouw rekening niet op tijd hebt betaald. In deze herinneringen geven we ook aan dat, als de betaling ondanks de herinneringen uitblijft, wij het factuurbedrag verhogen met sommatiekosten. Dit is in lijn met de wettelijke vereisten en onze productvoorwaarden.
Als het je niet lukt om jouw rekeningen te betalen, dan kun je vaak een betalingsregeling met ons afspreken. Het beste is om hiervoor contact op te nemen met jouw wederverkoper. Hij zorgt er vervolgens voor dat er een passende regeling wordt afgesproken.
Als één of meerdere rekeningen ondanks diverse herinneringen en aanmaningen niet wordt betaald, dan sturen wij de rekening(en) door naar ons incassobureau. Zij nemen dan contact met je op om de rekeningen namens Noord Energie te collecteren.
In sommige omstandigheden stoppen wij de energielevering als gevolg van wanbetaling. Dit doen we alleen als we van mening zijn dat we geen andere keuze hebben. Als je niet betaalt, moeten wij namelijk zelf wel blijven betalen voor jouw energieverbruik. Dit kost ons veel geld en kan niet te lang duren.
Als je een slimme meter hebt, dan kunnen wij met jouw toestemming jouw meterstanden uitlezen. Jouw verbruik is dan direct zichtbaar in mijn omgeving. Wij laten jouw verbruik zien per maand, week, dag en uur. Zeer gedetailleerd dus!
Wij lezen altijd direct jouw slimme meter uit en laten op basis daarvan jouw verbruik zien. Het komt zelden voor dat de standen van jouw slimme meter niet kloppen. Is jouw verbruik hoger dan je had gedacht? Kijk dan eens kritisch naar je woning. Misschien heb je in sommige ruimtes onnodig de verwarming aan, of gebruiken sommige apparaten onnodig veel stroom. Twijfel je echt of jouw meter wel goed werkt? Neem dan contact op met jouw netbeheerder.
Jouw verbruik is alleen zichtbaar als je een slimme meter hebt. Heb je wél een slimme meter, maar zie je toch geen verbruik? Dit kan een aantal oorzaken hebben. Mogelijk heeft jouw meter een storing of is de meter niet op afstand uitleesbaar. Het beste is dan om contact op te nemen met jouw netbeheerder. Zij kunnen je hier verder mee helpen.
Let op dat jouw meter altijd een paar dagen achter loopt.
Wij krijgen de data over jouw verbruik nooit direct door van de netbeheerder. Helaas zit hier altijd een vertraging in van 1-3 dagen. Wij hebben dit ook graag sneller, maar geduld is een schone zaak.
Als je geen slimme meter hebt, dan vragen wij je om de meterstanden aan ons door te geven. Zodra wij de meterstanden van je nodig hebben, dan ontvang je hier altijd bericht van via e-mail en via mijn omgeving. Zo hebben wij de meterstanden bijvoorbeeld altijd nodig bij start van het energiecontract, na ieder jaar en bij mogelijke wijzigingen zoals een verhuizing.
Je kunt de meterstanden eenvoudig doorgeven via mijn omgeving. Dat is gemakkelijk, want als wij bijvoorbeeld een foto van je meter nodig hebben, dan kun je die direct met je telefoon maken en uploaden.
Het kan zijn dat wij toch vragen om jouw meterstanden, ook al heb je een slimme meter. Vaak is dit als wij jouw meterstanden niet kunnen uitlezen, omdat de meter is ingesteld als "niet uitleesbaar". Ook kan het zijn dat jouw meter een storing heeft. Krijg je van ons een meterstanden verzoek, maar wil je liever dat wij jouw slimme meter automatisch uitlezen? Neem dan contact op met je netbeheerder om de meter op afstand uitleesbaar te maken.
Een VKO is een Verbruiks- en Kostenoverzicht (VKO). In dit overzicht laten we je zien hoeveel je hebt verbruikt in de afgelopen maand en wat (grofweg) de kosten waren van dit verbruik. Ook vergelijken we jouw verbruik met andere maanden en huishoudens. Ten slotte geven we je in het VKO relevante energiebesparingstips.
Je ontvangt aan het begin van iedere maand het Verbruiks- en Kostenoverzicht (VKO) over de afgelopen maand. Meestal lukt het ons om het VKO in de eerste week van de nieuwe maand naar je te sturen, maar soms hebben we hier iets langer voor nodig.
Wil je geen VKO's meer ontvangen? Je kunt je eenvoudig afmelden door onderaan de VKO e-mail te klikken op "afmelden".
De berekeningen achter het VKO zijn net wat anders dan in mijn omgeving. Dit komt onder andere doordat we in het VKO de kosten moeten splitsen naar verbruikskosten en vaste kosten, terwijl we dat in de mijn omgeving niet doen. Ook is de berekening van de belastingen nét iets anders en kunnen er afwijkingen ontstaan door zonnepanelen. Uiteindelijk zijn zowel de berekeningen in het VKO en mijn omgeving indicatief. In de eind- of jaarafrekening rekenen we alle kosten tot op 6 decimalen nauwkeurig uit en tonen we je de daadwerkelijke kosten over een specifieke periode.
Als je een analoge meter hebt, dan kunnen wij jouw meterstanden niet uitlezen. Dit betekent dat we je af en toe vragen om ons de meterstanden op te sturen. Omdat de meter niet slim is, kunnen we dus ook niet jouw verbruik laten zien in mijn omgeving.
Je kunt een slimme meter aanvragen bij jouw netbeheerder.
Als je binnenkort een slimme meter krijgt, dan hoef je niks te doen. Jouw netbeheerder komt bij je langs en noteert de eindstanden van je oude meter. De netbeheerder geeft deze standen aan ons door, dus dit hoef je niet zelf te doen. De nieuwe slimme meter kunnen wij vervolgens automatisch uitlezen.
Heb je wél een slimme meter, maar zie je toch geen verbruik? Dit kan een aantal oorzaken hebben. Mogelijk heeft jouw meter een storing of is de meter niet op afstand uitleesbaar. Het beste is dan om contact op te nemen met jouw netbeheerder. Zij kunnen je hier verder mee helpen.
Let op dat jouw meter altijd een paar dagen achter loopt.
Dat is vervelend. Jouw netbeheerder is verantwoordelijk voor het onderhoud van jouw meter. Helaas kunnen wij je er dus niet mee helpen. Neem dus contact op met jouw netbeheerder om het probleem te bespreken.
Let op dat jouw meter altijd een paar dagen achter loopt.
Weet je niet wie jouw netbeheerder is? Dit kun je eenvoudig opzoeken via deze website: www.eancodeboek.nl. Vul jouw postcode en huisnummer in en klik op "zoeken". Jouw netbeheerder wordt onderaan de pagina getoond.
Let op dat jouw meter altijd een paar dagen achter loopt.
Je ontvangt jouw activatiecode altijd in onze welkomstmail die we naar je sturen nadat je jouw energiecontract bij ons hebt getekend.
Staat er geen activatiecode in de e-mails? Mogelijk heb je jouw account dan al geactiveerd. Hier kom je achter door in het inlogscherm jouw e-mailadres in te voeren. Als je direct doorgaat naar het scherm om je wachtwoord in te voeren, dan is jouw account al actief!
Voor het inloggen in mijn omgeving gebruik je altijd het e-mailadres dat is gebruikt voor jouw energiecontract. Heb je daarna jouw e-mailadres gewijzigd? Gebruik dan alsnog het oude e-mailadres om in te loggen in de app.
Wil je graag een app voor je energiezaken dan kun je de kikker app downloaden, Kikker Energie en Noord Energie behoren samen tot The Utility Group.
Je kunt mijn omgeving eenvoudig downloaden via de App Store voor iOS-apparaten en de Google Play Store voor Android apparaten.
Je kunt eenvoudig inloggen bij Mijn omgeving Je kunt hiervoor dezelfde inloggegevens gebruiken als voor de mijn omgeving.
Vervelend dat je geen verbruik ziet. Jouw verbruik is alleen zichtbaar als je een slimme meter hebt. Heb je wél een slimme meter, maar zie je toch geen verbruik? Dit kan een aantal oorzaken hebben. Mogelijk heeft jouw meter een storing of is de meter niet op afstand uitleesbaar. Het beste is dan om contact op te nemen met je netbeheerder. Zij kunnen je hier verder mee helpen.
Let op dat jouw meter altijd een paar dagen achter loopt. Wij krijgen de meterstanden simpelweg niet eerder van jouw netbeheerder.
Je kunt de meterstanden doorgeven via mijn omgeving of via onze klantenservice, wij helpen je dan verder.
8332 JZ Steenwijk
76910997
085-060 66 44
De privacy van bezoekers van deze website en haar klanten/ prospects. Persoonsgegevens die tijdens een bezoek aan deze website of als klant/ prospect worden verstrekt aan NoordEnergie, kunnen in een bestand worden verzameld en opgeslagen. De verwerking van persoonsgegevens en andere data vindt plaats in overeenstemming met de geldende wetgeving. In dit Privacy en Cookie Statement zijn de overwegingen hieromtrent vastgelegd.
Uiteraard worden uw persoonsgegevens met de grootst mogelijke zorgvuldigheid behandeld en beveiligd. Hierbij houdt NoordEnergie zich aan de toepasselijke wet- en regelgeving, waaronder de Algemene Verordening Gegevensbescherming en de Uitvoeringswet AVG.
Dit betekent dat wij:
Uw persoonsgegevens verwerken in overeenstemming met het doel waarvoor deze zijn verstrekt, deze doelen en type persoonsgegevens zijn beschreven in deze privacyverklaring;
Onze verzameling van persoonsgegevens beperken tot alleen de persoonsgegevens die nodig zijn voor die doeleinden;
Vragen om uw uitdrukkelijke toestemming als wij deze nodig hebben voor de verwerking van uw persoonsgegevens;
Passende technische en organisatorische maatregelen hebben genomen zodat de beveiliging van uw persoonsgegevens gewaarborgd is;
Geen persoonsgegevens doorgeven aan andere partijen, tenzij dit nodig is voor uitvoering van de doeleinden waarvoor ze zijn verstrekt;
Uw recht respecteren om uw persoonsgegevens op uw aanvraag ter inzage te bieden, te corrigeren of te verwijderen.
Als NoordEnergie zijn wij verantwoordelijk voor de verwerking van uw persoonsgegevens. Indien u na het doornemen van onze privacyverklaring, of in algemenere zin, vragen heeft hierover of contact met ons wenst op te nemen kan dit via de contactgegevens onder aan dit document.
Waarvoor verwerken wij uw persoonsgegevens?
Wij verzamelen en verwerken uw persoonsgegevens om onze bedrijfsactiviteiten uit te voeren, zodat u hoogwaardige diensten ontvangt. We verzamelen alleen persoonsgegevens die adequaat en relevant zijn en die zijn beperkt tot wat nodig is in het kader van de doeleinden waarvoor ze worden verwerkt. Daarnaast verzamelen wij uw persoonsgegevens ook om te voldoen aan onze wettelijke, reglementaire en contractuele verplichtingen
Publicatie
Wij gaan vertrouwelijk om met uw gegevens en publiceren deze niet.
Verstrekking van persoonsgegevens aan derden
Uw gegevens worden door ons slechts aan derden verstrekt als dit noodzakelijk is voor de uitvoering van de hierboven beschreven doeleinden. Ter bescherming van uw rechten wordt met deze derden door ons een verwerkersovereenkomst gesloten. Met deze partijen maken wij hierin uiteraard de nodige afspraken om de beveiliging van uw persoonsgegevens te waarborgen.
Cookies
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Cookies zijn kleine tekstbestanden die door een internetpagina op een pc, tablet of mobiele telefoon worden geplaatst. Deze cookies worden gebruikt om de websites van NoordEnergie beter te laten functioneren en het web bezoek te monitoren, zodat NoordEnergie na kan gaan hoeveel mensen de website in een bepaalde periode hebben bezocht. NoordEnergie gebruikt deze data alleen geaggregeerd en kan deze niet herleiden tot een pc of individu. Ook worden cookies gebruikt om het navigeren in onze website te vergemakkelijken door het onthouden van bijvoorbeeld inlognamen, wachtwoorden en (taal-) voorkeuren.
Bewaartermijn
We bewaren uw persoonsgegevens met betrekking tot het gebruik van onze diensten voor de duur van de klantrelatie en gedurende de land specifieke wettelijk vereiste periode plus één extra jaar nadat de klantaccount is afgesloten voor wettelijke, regelgevende, audit gerelateerde en fiscale vereisten. Na het verstrijken van deze periode worden de persoonsgegevens met betrekking tot uw account en uw gebruik van de diensten verwijderd of geanonimiseerd in overeenstemming met de wetten inzake gegevensbescherming.
Beveiliging
NoordEnergie heeft zorgvuldige en passende maatregelen genomen om de systemen te beveiligen. Dit om te voorkomen dat onbevoegden toegang krijgen tot de persoonlijke informatie of dat de persoonlijke informatie verloren gaat.
Rechten omtrent uw gegevens
U heeft recht op inzage, rectificatie of verwijdering van de persoonsgegevens welke wij van u ontvangen hebben. Tevens kunt u bezwaar maken tegen de verwerking van uw persoonsgegevens (of een deel hiervan) door ons of door één van onze verwerkers. Ook heeft u het recht om de door u verstrekte gegevens door ons te laten overdragen aan uzelf of in opdracht van u direct aan een andere partij. Wij kunnen u vragen om u te legitimeren voordat wij gehoor kunnen geven aan voornoemde verzoeken. Indien wij uw persoonsgegevens verwerken op basis van een door u gegeven toestemming hiertoe, dan heeft u altijd het recht deze toestemming in te trekken.
Klachten
Mocht u een klacht hebben over de verwerking van uw persoonsgegevens dan vragen wij u hierover direct contact met ons op te nemen. Komen wij er onverhoopt samen niet uit heeft u altijd het recht een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens, dit is de toezichthoudende autoriteit op het gebied van privacybescherming.
Vragen, inzage of verzoek tot wijziging van uw gegevens
Heeft u na het lezen van deze privacy verklaring vragen of opmerkingen over ons privacy beleid, of wilt u gebruik maken van uw recht op inzage, correctie of verwijdering van uw persoonsgegevens dan kunt u deze richten aan
Noord Energie
Herenwal 40
8441 BA Heerenveen.